Palletering

Effektiv hverdag med hjelp av nytt palleteringsanlegg

Effektiv hverdag med hjelp av nytt palleteringsanlegg

Effektiv hverdag med hjelp av nytt palleteringsanlegg

– Det er ingen tvil om at denne investeringen har gitt oss en bedre hverdag. Vi jobber mer rasjonelt, og dermed blir vi også mer konkurransedyktige. Erfaringene gjør at vi allerede nå vurderer flere slike investeringer, starter Inge Fatland eier og teknisk sjef hos Fatland Ølen.

I samarbeid med ITO – Intern Transport AS Oslo har både anlegget på Ølen og i Sandefjord blitt utrustet med automatiske transportanlegg som samler alle produksjonslinjene til en felles varestrøm mot sortering og ekspedisjon, i tillegg har produksjonen i Ølen tatt skrittet videre og er i dag utstyrt med et automatisk palleterings – og emballeringsanlegg for håndtering fra ”råvare til ferdig pall”.

Inge Fatland, som er teknisk ansvarlig hos Fatland Ølen, er krystallklar i sin oppfatning: Investeringen i robot palleteringsanlegg fra ITO – Intern Transport AS betyr en ganske annerledes og ny hverdag i kjøttvarebedriften i Rogaland. Nå er det duket for ytterligere investeringer, men Fatland understreker at det er viktig å la investeringen virke i en periode:

– Det vil alltid være behov for å optimalisere bruken av det nye utstyret, og så skulle vi jo gjerne høste litt goder av den nye rasjonelle produksjonsmåten før vi satser videre, smiler han.

Blant de store

Palletering med robot

ITO er KUKA partner i Norge

Fatland Ølen er en av de større kjøttvarebedriftene i Norge, og har i alt tre produksjonsanlegg her i landet. En stadig sterkere etterspørsel etter varene deres har forsterket behovet for å produsere et større volum, og dermed dukker ønskene om en mer rasjonell produksjonsmåte naturlig opp.

– Du kan vel si at våre kunder ikke er annerledes enn deg og meg når vi går i butikken: Vi vil alle ha best mulig kvalitet til en lavest mulig pris. Dette er utfordringene vi må forholde oss til, og det er klart at en mer rasjonell pakking er en av de faktorene som kan bidra til at vi lykkes enda bedre i å møte kundenes krav, sier han ettertenksomt. Fatland forteller at de har kjøpt et ITO robot palleteringsanlegg. Varestrømmen, som kan bestå av pølser, karbonader, indrefilet eller hva som helst av gode kjøttvarer, sorteres ut på aktuelle sorterbaner. Deretter stables pallene ved hjelp av roboten på europaller. Etter endt stabling fraktes pallen gjennom en Pall Pack 8000 maskin for å bli emballert. Når dette er gjort, er det klart for videre frakt ut på lagerbaner, hvor det er mulig å akkumulere opp store deler av dagsproduksjonen.

– Foreløpig har vi 5 av våre 12 produksjonslinjer knyttet opp mot den nye robotløsningen. Men vi regner som sagt med at nye investeringer vil følge, slik at vi kan ende opp med alle produksjonslinjene opp mot slike roboter, sier Fatland.

Implementert i alle produksjonslinjer

ITO Intern Transport AS fikk allerede i 2005 en stor leveranse hos Fatland Ølen med å integrere alle 12 eksisterende produksjonslinjer til et moderne sorterings og ekspedisjonsanlegg. Deretter fulgte Fatland Sandefjord opp med en tilsvarende leveranse

Palletering

Palletering fra ITO øker effektiviteten

De automatiske transportanleggene samler produksjonslinjene i en felles varestrøm mot sortering og ekspedisjon. Anleggene dekker også behovet for et bedre skille mellom ren og uren sone i henhold til det såkalte EBR-direktivet, og det er også satt inn metalldetektering for linjene i begge anleggene.

Sterkere konkurranse innen dagligvarehandelen betyr ikke nødvendigvis en nedprioritering av norsk produksjonsindustri. Det kan også sees på som en mulighet for å forandre konkurransebildet, og skape nye handlemønstre. Fatland-brødrene har som kjent vært aktive på oppkjøpssiden, og har satset mye på å integrere sine oppkjøp i sin konsernstruktur. Både Norgesgruppen og COOP har satset på Fatland som sin andre leverandør ved siden av Gilde.

– Vi har sett det som viktig å spesialisere de ulike produksjonsanleggene, slik at de fremstår som mest mulig effektive i hver sine ulike segmenter av produksjonen, sier Inge Fatland videre. På denne måten har det nemlig vært mulig å oppnå stordriftsfordeler selv på mindre anlegg.

Den nye investeringen som nå er gjort i et ITO palleteringsanlegg er utviklet etter et tett samarbeid mellom Fatland AS og ITO – Intern Transport AS i Oslo. Anlegget gjør det mulig å ta skrittet helt ut med å automatisk laste i alt 5 av Fatlands største linjene direkte på pall og distribuere disse via viklere til enten fryselager eller fortrinnsvis direkte på kjørerute.

Som en praktisk kuriositet kan en si at ITO anlegget laster mellom 5 og 6 fulle semitrailere hver dag. Ikke langt unna 100 tonn pr dag slipper en derfor å bruke håndmakt på.

Med 12 % av markedet

Fatland-gruppen omsetter om lag 2 milliarder kroner årlig, og har 500 ansatte totalt. Imidlertid er det også en rekke sesongansatte på de tre anleggene, og disse kan av og til komme opp i like stort antall som de fast ansatte. Til sammen slakter gruppen om lag 28000 tonn, noe som representerer rundt 12 % av markedet i Norge. Imidlertid hender det at kjøtt må hentes fra andre slakterier, for gruppen har vokst sterkt, og foredler nå rundt 33000 tonn kjøtt hvert år.

Effektiv vareflyt førte til volumvekst på 25 %

– Dette er en veldig spennende leveranse, sier Arne Hagen, daglig leder i ITO Gruppen.

Han peker på at dette har betydd ny kjennskap til næringsmiddelindustrien. Ikke bare når det gjelder hygienekravene, men også distribusjon uten plukklager var et krevende distribusjonsprinsipp, slår han fast. Som en ekstra utfording utviklet vi en fotografisk avkjenning av tapforseglingen på eskene slik at ”dårlige” esker avvises før de når cellen og kan skape problemer. Løsningen gjør det mulig å bruke et ordinært vacumgripeverktøy som er enkelt og tilpassningsdyktig for mange esketyper og kan også benyttes på bakk om nødvendig. På denne måte kan en betjene flere ulike D forpakninger over samme tekniske lest som tross alt er under diskusjon innen næringen.

– Nær sagt 90 % av all ferskvare Fatland produserer går direkte til butikker og forbruker uten noe som helst mellomhåndtering på et eget plukklager. Slik sikres det såkalte FIFO-prinsippet, der man sørger for at det som er produsert først, også blir levert først, forklarer Hagen. Når man så vet at de fleste vareruter kjøres ut nesten samtidig midt på dagen, gir dette et voldsomt aktivitetsnivå på sorteringen i enkelte korte perioder. Denne topp-belastningen medførte at ITO satte hastigheten for sortereren til drøyt 1200 pakker i timen. Anlegget har vist seg å holde godt unna, og sammen med det øvrige ITO anlegget som knytter all produksjon mot lager har man dermed oppnådd siden 2005 en volumvekst på hele 100 % uten flere ansatte.

– Ja, det er klart at dette betyr et betydelig tilskudd til den økte produktiviteten kundene våre etterspør. For i næringsmiddelindustrien som i all annen industri er det produktiviteten som må opp dersom en skal sikte mot økte markedsandeler, understreker Inge Fatland til slutt.

 

Legg igjen en kommentar

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fyll inn riktig svar * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Palletering

«Objektivt forum for pakketekniske løsninger og deling av erfaringer»

Mer i Palletering

ITO_nille_6689_web

Effektiv vareflyt til 400 Nille-butikker

Pakkeeksperten Marked13. februar 2017
orklafoods_5386_1024

Video fra ITO-anlegget hos Orkla Foods Rygge

Pakkeeksperten Marked24. januar 2017
ito_sorlandschips_5217

Fremtidens snacksfabrikk hos Sørlandschips

Pakkeeksperten Marked22. november 2016
nille_palletering2

Video: 90 paller i timen for Nille

Pakkeeksperten Marked27. september 2016
Automatisert lager hos Gresvig.

Gresvig i teten med automatisert lager

Pakkeeksperten Marked30. mars 2016
Helautomatisk palletering

Helautomatisk palletering hos Aass Bryggeri

Pakkeeksperten Marked21. januar 2016
komplette pakkelinjer

Kan endelig levere komplette pakkelinjer

Christian Hagen30. november 2015
Palletering

Fornøyd med automatisk palletering

Christian Hagen30. oktober 2015