Effektiv logistikk er avgjørende for all retail-virksomhet, og automatisering av palletering og øvrig vareflyt er en gjennomgangsmelodi hos de store aktørene. Butikkjeden Nille er en av flere som i fjor tok steget opp til fullautomatisert palletering med strekkfilm, i et anlegg som kan håndtere opp til 90 paller i timen.
Suksess med lavpriskjede
Med 370 butikker i Norge og 30 i Sverige, og klare planer for videre vekst i årene som kommer, har lavpriskjeden Nille posisjonert seg sterkt i et prisfokusert marked. Effektiv logistikk, lave priser og et sesongtilpasset vareutvalg er suksessfaktorer for selskapet, som har mer enn 2000 ansatte og en årlig omsetning på over 2 milliarder kroner. I 2010 sto deres nye sentrallager i Vestby ferdig, med 24.000 pallplasser fordelt på like mange kvadratmetre, der de daglig ekspederer fra 300 til 700 pallforsendelser ut til norske og svenske butikker. Høsten 2016 fikk de installert en helautomatisk palleteringslinje med to inngående og to utgående pallbaner, samt en Pall-Pack 8000 strekkfilmmaskin med automatisk høydeavlesning og topparkfunksjon. Tidligere ble viklingen håndtert i seks halvautomatiske strekkfilmmaskiner, og logistikksjef Rune Gundersen forteller at den fullautomatiserte palleteringslinjen sparer inn nærmere 3 årsverk for virksomheten.
– Utgangspunktet for investeringen var krav til høyere automatiseringsgrad og kostnadsreduksjon innenfor logistikk. Business-caset vi presenterte for ledelsen viste god lønnsomhet, og det var et godt kostnadsbilde i løsningen som ITO/Pall-Pack presenterte. Samtidig vurderte vi det positivt at produktutvikling og service skjer fra en norsk leverandør. Etter et halvt års drift har vi erfart at løsningen er driftssikker og fungerer slik vi ønsket, så totalt sett er vi fornøyde, oppsummerer Rune Gundersen.
Facebook
RSS