Fornøyd med gjennomføringen av nytt palleteringsanlegg
Dette har vært et viktig prosjekt for oss, og vi må si oss fornøyd med å få et så solid fungerende transport- og palleteringssystem som vi nå har i sving. Innkjøringen er i full gang og dette vil gi oss en langt høyere kapasitet enn vi hadde tidligere.
Om Furuseth AS
Virksomheten ble etablert av Martin Furuseth i 1905. Fra juli 2010 tok Harald Furuseth over som daglig leder. I 2010 startet også ytterligere modernisering og utvidelse av hele anlegget med ca. 5000 m² og i dag er Furuseth AS er Østlandets største private slakteri lokalisert på Dal i Ullensaker ved E6 ca. 5 mil nord for Oslo. Produksjonen består av slakting, skjæring og konsumentpakking av kjøtt. Selskapet har i dag 145 ansatte og en årlig omsetning på ca. 800 mill. kr. og med en slaktemengde på ca. 14.000 tonn årlig.
Fornøyd
Christian Hareim er salgssjef hos Furuseth AS på Dal utenfor Oslo, og er svært fornøyd med å ha gjennomført en større utbygging av produksjonslokalene. For å få en optimal produksjon var de avhengig av å satse på en solid og god internlogistikk med tilhørende transport og palleteringsanlegg. Valget falt på ITO Intern Transport AS.
– Selve hjertet i leveransen er et automatisk palleteringsanlegg bestående av en 4 akset KUKA robot med et ITO utviklet griperverktøy. Varestrømmen håndteres så automatisk fra produksjonen og ut til KUKA 4 akset robot som automatisk stabler på pall – og avslutningsvis transporteres til PALL-PACK 8000 strekkfilmmaskin for emballering. Vesentlig er også merkesystemet som er levert sammen med ACT Logimark AS som merker henholdsvis både produktpakningen (D-pak) og pallen (F-pak) etter ferdig emballering. Her er det ITO som har tatt funksjonsansvaret og integrert det hele til et komplett fungerende anlegg, forteller en tydelig engasjert Hareim.
-Ja, jeg kan ikke si annet enn at vi er fornøyd med hele prosessen. Det ble såklart vurdert flere leverandører, men fra vi tok beslutningen, har vi vært godt fornøyd med prosessen fram mot et operativt anlegg. Du vet, det er jo ikke bare utstyret, men også folkene rundt dette systemet som er viktig for at vi skal få en leveranse vi er komfortable med, forklarer Hareim.
-Før var det ofte en krangel om ledig plass?
-Det kan man nok si uten å overdrive. Det er nesten utrolig at vi var i stand til å produsere for rundt 800 millioner kroner i de tidligere lokalene, men tallenes tale er klar, så vi får vel tro det, sier han med et smil. Desto hyggeligere er det nå for alle involverte å kunne nyte godt av de produksjonslinjene som nå er i ferd med å komme på plass:
-Ja, vi jobber daglig med å få de siste installasjonene i orden, og leveransen fra ITO Intern Transport AS vil snart være klar og i full operasjonell drift. Det er veldig bra, for vi er veldig ivrige etter at det skal bli slik det skulle og burde være. I denne prosessen har leverandøren også sørget for den service og opplæring som er nødvendig, så når vi får de endelige justeringene på plass, skal vi stå enda bedre rustet i konkurransen, slår han fast. Han er også glad for at man er så heldig å ha en høyt kvalifisert stab hos Furuseth AS som kommer til å hente det optimale ut av dette utstyret.
Kraftig satsning
-Hvor stor utbygging har det vært snakk om for Furuseth AS?
-Vi snakker om en utbygging på rundt 6 000 kvadratmeter, så det er klart at dette har vært en stor oppgave for oss. Spesielt har det blitt en utfordrende fordi det er slik at vi har kjørt full produksjon underveis, og det byr jo på en del utfordringer, for å si det forsiktig. Men vi har kommet gjennom det på en god måte vil jeg si. Så nå gjenstår det bare å nyte godene ved investeringen som er foretatt, sier han optimistisk.
-Og kundene er også fornøyd?
-Det har de vel i grunnen vært hele tiden, vil jeg mene. Vi leverer stort sett til Nordfjordkjøtt, NorgesGruppen, Finsbråten og Krone, og vet at de er svært fornøyde med oss som leverandør. Men når vi nå har fått det topp moderne produksjonsutstyret på plass, med en intern transport som bidrar svært så positivt i produksjonsprosessen, vil jeg tro at vi kan møte morgendagens utfordringer med både ståpå-mot og et reelt håp om at vi skal bli en enda bedre produsent for kundene våre. Vi står langt bedre rustet etter utbyggingen, og har satset på kvalitetsleverandører hele veien, slik at vi vet at vi kan møte både konkurranse og kundekrav på en positiv og ikke minst profesjonell måte. Vi har allerede en god posisjon i markedet, og gjennom den satsingen vi nå har gjort, tror jeg nok at vi vil kunne både befeste og kanskje styrke denne, slår han fast.
-Vil du si at dere har oppnådd det dere var ute etter med denne utbyggingen?
-Ja, det vil jeg avgjort si. Når det gjelder spesifikt leveransen fra ITO Intern Transport AS er vi snart der vi skal være, og selv om vi som bedrift nok må bruke litt tid på å «forme oss» inn i de nye lokalene, er vi avgjort på god vei, og gleder oss til neste arbeidsdag, smiler Hareim til slutt.
Oppfølgning også etter overlevering
Selv om anlegget nå formelt er overlevert fra ITO sin side – så har de fulgt opp i etterkant med tilpasset serviceavtale og tilhørende reservedelslister. Dette sammen med at de er en Oslo basert bedrift betyr mye for oss, gjennom at vi vet at de også vil være tilstede også i fremtiden ved behov for eventuelle utvidelser eller dersom det skulle vise seg å være noe feil med anlegg eller maskiner. Så det var en totalvurdering som lå til grunn for valg av leverandør og i dette tilfellet var det viktig med lokal tilhørighet og det å vite at leverandøren har en serviceavdeling – siden det er teknisk utstyr som tross alt installeres og her trenger vi kompetanse når vi selv ikke mestrer alt i detalj, avslutter en fornøyd Christian Hareim.
Facebook
RSS